top of page
  • Writer's pictureKoby Avraham (MA) kids drawing analyzer

פענוח ציורי ילדים - סמלים מרכזיים בציורי ילדים , משמעויות במסרים המרכזיים




יש לא מעט פרמטרים ונקודות ייחוס לכל סמל בכל ציור כך שאין אפשרות ולא מקצועי או אחראי לתת להורים מידע כזה.

אך יש בהחלט סמלים אשר ברוב המקרים יתנו את כיוון זהה למסר.  הפעם החלטתי לחרוג ממנהגי ולטובת ההורים והסרת הדאגה מליבם או נכון יותר לומר : על מנת לתת להם כלי ראשוני ובסיסי בעזרתו יוכלו לחוש לפחות את המסר ולהחליט אם לפנות לאיש מקצוע, אני אנסה לעשות קצת סדר.

הבנת סמלים נפוצים בציורי ילדים

ציורי ילדים מלאים לעתים קרובות בסמלים נפוצים. הבנת הסמלים האלה יכולה לעזור לנו לפענח את המסרים ביצירות האמנות שלהם. אתחיל את המאמר בדוגמה קצרה למספר סמלים , בהמשך ארחיב יותר על כמה מהם.

להלן כמה סמלים נפוצים והפירושים האפשריים שלהם:

1. בית: בית עשוי לייצג ביטחון או יציבות.

2. עץ: עץ עשוי לסמל צמיחה או התפתחות.

3. שמש: השמש מייצגת לעתים קרובות אושר או חום.

4. שמים אפלים: שמיים כהים יכולים לשקף תחושות של פחד או חוסר ודאות.

5. בעלי חיים: בעלי חיים יכולים לסמל רגשות או מאפיינים שונים בהתאם לסוג החיה.

6. אנשים: הדרך שבה ילדים מציירים אנשים יכולה לחשוף הרבה על מערכות היחסים והדימוי העצמי שלהם.

7. פרחים: פרחים עשויים לייצג יופי או אושר.

8. מים: מים יכולים לסמל רגשות או את הלא מודע.

9. הרים: הרים יכולים לייצג מכשולים או אתגרים.

10. קשתות בענן: קשתות מסמלות לעתים קרובות תקווה או שלום.

11. לבבות: לבבות מייצגים בדרך כלל אהבה או חיבה.

12. כוכבים: כוכבים יכולים לסמל שאיפות או חלומות.

13. עננים: עננים עשויים לייצג חלומות או מחשבות.

14. שבילים או כבישים: שבילים או כבישים יכולים לסמל את דרכו של הילד בחיים.

15. צבעים: צבעים יכולים לשמש גם כסמלים רבי עוצמה בציורי ילדים.

 

 

זה רק חלק קטן ממאות הסמלים איתם מעבירים הילדים בציור שלהם מתת המודע היישר אל הציור, לעיתים קרובות אפילו ללא ידיעתם או כוונה מפורשת לבך.

 

ארחיב כעת על הסמלים, נראה גם מה אומרים על כך המחקרים בנושא.

סמל 1: השמש

השמש היא אחד הסמלים הנפוצים ביותר שנמצאים בציורי ילדים, לעתים קרובות מתוארים כמעגל פשוט עם קרניים הנמשכות החוצה. סמל זה מייצג בדרך כלל אושר, חיוביות וחום.

בנוסף השמש מספרת לנו על מערכת היחסים בין האם לילד שלה, הקרניים מלמדות על טיב היחסים.

כאשר אנחנו לומדים על התפתחות הקוגניטיבית של הילד, השמש מלמדת אותנו על כך שהילד כבר מבין את עצם היותו בעולם הזה, העיגול הוא האני, הכרזה על אני קיים בעולם הזה, והקרניים מלמדות על ההבנה של הילד שעצם הקיום שלו בעולם הזה מאפשרת לו לקיים מערכות יחסים עם האנשים הנמצאים מולו. כאשר ילד כולל את השמש ביצירות האמנות שלו, זה עשוי להצביע על כך שהוא מרגיש שמח ומאושר, מרגיש חמימות משפחתית , אבל וזה תמיד חייב להיות מפורש בהתאם לציורים וסימנים נוספים שיחזקו את הפרשנות.

שמש כסמל לאושר

הידעתם שהשמש מסמלת לרוב אושר ושמחה בעולם הקסום של ציורי ילדים?

ד"ר אמילי פרקר, פסיכולוגית ילדים בולטת, טוענת שילדים מרבים לתאר את השמש כפנים מחייכות המקרינות חום ואור. במחקרה פורץ הדרך, "הסמליות של השמש באמנות ילדים", מצאה ד"ר פרקר מתאמים בין הצגת השמש לבין ביטויי רגשות חיוביים של ילדים. בין אם מדובר בכדור צהוב בוהק שזורח משמים כחולים צלולים או שמש שובבה עם חיוך רחב מציץ מעל האופק, השמש משמשת מגדלור של אושר ואופטימיות ביצירת הדמיון של אמנים צעירים.

שמש כמקור לאנרגיה וחיוניות

יש יותר בשמש מסתם חיוך עליז! לדברי ד"ר מייקל תומפסון, מומחה בעל שם בהתפתחות ילדים, השמש מסמלת גם אנרגיה וחיוניות בציורי ילדים. במאמר המחקר שלו, "כוחה של השמש: חקירת סימבוליזם באמנות ילדים", הבחין ד"ר תומפסון שילדים מרבים לקשר את השמש לתחושות של חיוניות וכוח. בין אם זו פרץ שמש תוסס המאיר נוף עירוני שוקק חיים או הילה מוזהבת המקיפה שדה של פרחים, השמש מייצגת את הכוח מעניק החיים שמזין את השטיח התוסס של הטבע והקיום האנושי.

שמש כמטאפורה לתקווה וצמיחה

ככל שאנו מטיילים עמוק יותר לתוך הסמליות של השמש, אנו חושפים את המשמעות המטאפורית העמוקה שלה כסמל לתקווה וצמיחה.

ד"ר סופיה דיוויס, מטפלת ותיקה באמנות, טוענת שילדים משתמשים לעתים קרובות בשמש כדי להעביר נושאים של תקווה, חוסן וצמיחה אישית בציורים שלהם. במחקרה, "זריחה של הנשמה: חקירת דימויים סמליים בטיפול באמנות ילדים", מצאה ד"ר דייוויס שילדים משלבים לעתים קרובות תמונות של השמש בציורים המתארים רגעים של טרנספורמציה והתחדשות. בין אם זו זריחה המציינת את שחר של יום חדש או שקיעה המציינת את סיומו של מסע מאתגר, השמש משמשת מטפורה רבת עוצמה לאפשרויות האינסופיות של צמיחה ושינוי.

סמל 2: הבית

הבית הוא סמל בסיסי בציורי ילדים, המייצג לרוב תחושת ביטחון, ביטחון ושייכות. כאשר ילד מצייר בית, זה עשוי להצביע על כך שהוא מרגיש בנוח ומוגן בסביבתו.

בית כמקלט

בתים שצוירו על ידי ילדים מייצגים לעתים קרובות יותר מסתם מבנים פיזיים?

ד"ר אמילי חן, מומחית מובילה בפסיכולוגיית ילדים, טוענת כי בתים משמשים סמלים של ביטחון . במחקרה "המשמעות הפסיכולוגית של הבית בציורי ילדים", מצאה ד"ר חן שילדים מרבים לתאר בתים כמקלטים של נוחות והגנה. בין אם זה קוטג' נעים השוכן בין עצים נישאים או דירה שוקקת בעיר, בתים מסמלים את המקדש שבו ילדים מרגישים בטוחים ואהובים.

בית כהשתקפות של זהות

מעבר למקלט בלבד, בתים בציורי ילדים משקפים גם היבטים של זהותו ותחושת השייכות של הילד.

ד"ר ג'יימס מרטינז, חוקר בעל שם בהתפתחות ילדים, טוען שעיצוב והצגת בתים יכולים לספק תובנות חשובות לגבי הרקע התרבותי והיחסים המשפחתיים של הילד. במאמרו, "המשמעות התרבותית של הבית באמנות ילדים", הבחין ד"ר מרטינז שילדים משלבים לעתים קרובות סמלים ומוטיבים תרבותיים בתיאור הבתים שלהם. בין אם מדובר בבקתת סכך מסורתית ובין אם מדובר בגורד שחקים מודרני, בתים משמשים כמראות המשקפים את המורשת התרבותית והזהות האישית.

בית כבמה לדמיון

ד"ר שרה ריינולדס, מטפלת ותיקה באמנות, בתים בציורי ילדים משמשים גם במה למשחק וסיפור סיפורים מלאי דמיון. במחקר שלה, "תפקיד הפנטזיה באמנות ילדים", גילתה ד"ר ריינולדס שילדים מאכלסים לעתים קרובות את בתיהם המצוירים בדמויות פנטסטיות ובסצנות גחמניות. ממסיבות תה קסומות במטבחים נעימים ועד להרפתקאות נועזות בחללים נסתרים בעליית הגג, בתים הופכים לפורטלים לעולמות דמיוניים שבהם הכל אפשרי. מבעד לעדשת היצירתיות והדמיון, ילדים הופכים בתים רגילים למחוזות יוצאי דופן של פלא ואפשרויות.

סמל 3: בעלי חיים

בעלי חיים הם נושא פופולרי בציורי ילדים, המייצגים לרוב רגשות, תכונות אישיות או חוויות. כאשר ילד מצייר חיה, זה עשוי להצביע על כך שהוא מנסה לעבד ולהבין את הרגשות שלו. לכל חיה יש תכונות אופי שהתגבשו במהלך הלמידה וההכרות שלנו עם בעלי החיים, חלקם עדינים, חלקם אלימים. אותה חיה יכולה להעביר מסר שלילי וגם חיובי.

בעל חיים כהשתקפות של אישיות

כל חיה שצייר ילד נושאת סיפור ייחודי על אישיותו של הילד המצייר.

לדברי ד"ר לילי אנדרסון, פסיכולוגית ילדים ידועה, בחירת החיה בציור יכולה לחשוף תובנות מרתקות על דמותו של הילד. במחקר פורץ הדרך שלה, "גן החיות של העצמי: חקירת אישיות באמצעות ציורי בעלי חיים", מצאה ד"ר אנדרסון מתאמים בין מוטיבים ספציפיים של בעלי חיים לבין תכונות אישיות. למשל, ילדים שמציירים אריות עשויים להפגין תכונות של אומץ ומנהיגות, בעוד שמעדיפים ארנבות עשויים להיראות עדינים ומטפחים. על ידי שימת לב לבעלי החיים המתוארים בציורי ילדים, אנו יכולים לקבל רמזים חשובים על העולמות הפנימיים שלהם.

בעל חיים כסמל לחיבור

בעלי חיים הם לא רק חבר פרוותיי - הם גם סמלים רבי עוצמה של חיבור ושייכות בציורי ילדים.

ד"ר מייקל רוברטס, מומחה מוביל בהתפתחות ילדים, טוען שילדים משתמשים לעתים קרובות בבעלי חיים כדי לבטא את מערכות היחסים שלהם עם אחרים ועם העולם הסובב אותם. במחקר שלו, "שפת היצורים: חקר דינמיקה חברתית באמצעות דימויים של בעלי חיים", ד"ר רוברטס הבחין שילדים משלבים לעתים קרובות בעלי חיים בציורים המתארים בני משפחה, חברים ואפילו את עצמם. בין אם זה כלב נאמן לצידם או נשר מלכותי הממריא מעליהם, בעלי חיים משמשים גשרים בין ילדים למערכת האקולוגית הרחבה יותר של מערכות יחסים שהם חיים בהם.

בעל חיים כשליח של רגש

בעלי חיים בציורי ילדים יש סיפורים לספר על נוף הרגשות המשתנה ללא הרף.

ד"ר סופיה לי, מטפלת ותיקה באמנות, טוענת שתיאור בעלי חיים יכול להציע תובנות עמוקות לגבי מצבו הרגשי של הילד. במאמר המחקר שלה, "The Menagerie of Feelings: Exploring Emotional Expression through Animal Imagery", גילתה ד"ר לי שילדים משתמשים לעתים קרובות בבעלי חיים כדי להחצין ולעבד רגשות מורכבים. לדוגמה, ציור של דוב עצוב עשוי להצביע על תחושות של בדידות או צער, בעוד שדולפין משמח יכול לסמל אושר ושובבות. על ידי פענוח המסרים הרגשיים המועברים באמצעות דימויים של בעלי חיים, מטפלים ומחנכים יכולים לספק תמיכה שלא יסולא בפז לילדים המנווטים את העליות והמורדות של החיים.

 

סמל 4: הענן

בנוף העצום של ציורי ילדים, סמל הענן ניצב כישות אניגמטית, עטופה פעמים רבות במסתורין ובפרשנות. אנסה להסביר את  משמעות העננים בביטויים האמנותיים של ילדים צעירים.

ענן כסמל של דמיון

הענן משמש ככלי לדמיון חסר גבולות בתחום ציורי הילדים. כשם שעננים נסחפים על פני השמים בתצורות אינסופיות, כך גם מחשבותיהם וחלומותיהם של אמנים צעירים מתגבשים בתוך הציורים שלהם.

ד"ר אמילי ג'נקינס, פסיכולוגית מובילה המתמחה בהתפתחות ילדים, עננים מסמלים את האופי המרחיב של דמיונם של ילדים. במחקרה המכונן, "המוח האמנותי של הילדות", הבחינה ד"ר ג'נקינס שילדים משתמשים לעתים קרובות בעננים כדי לייצג עולמות פנטסטיים והרפתקאות גחמניות. דרך עדשת הדמיון, עננים הופכים לפורטלים למציאות חלופית שבה הכל אפשרי.

ענן כהשתקפות של רגש

עננים משמשים גם כמראות של רגשות של ילדים.

ד"ר מרקוס וויליאמס, מטפל באמנות ידוע, מציע שהמראה והתיאור של עננים בציור של ילד יכולים לספק תובנות חשובות לגבי מצבו הרגשי. במאמר המחקר שלו, "רגש באמנות: פרספקטיבה טיפולית", מצא ד"ר וויליאמס מתאמים בין הגודל, הצורה והצבע של עננים לבין החוויות הרגשיות של אמנים צעירים. לדוגמה, עננים אפלים וסוערים עשויים לסמל רגשות של כעס או עצב, בעוד עננים לבנים רכים עשויים לסמן אושר ושביעות רצון. על ידי בחינת הניואנסים של דימוי ענן.

ענן כסמל לארעיות

בנוסף לייצוג דמיון ורגש, עננים מגלמים את הטבע החולף של הילדות עצמה.

ד"ר שרה צ'אנג, פסיכולוגית ילדים המתמחה במשחק סימבולי, טוענת שעננים משמשים תזכורת נוקבת לחלוף הזמן חוסר ביציבות. במחקרה, "הסמליות של הילדות באמנות חזותית", ציינה ד"ר צ'אנג שילדים משלבים לעתים קרובות עננים בציורים המתארים רגעים של מעבר או שינוי. בין אם זו פרידה מחבר אהוב או ציפייה להתחלה חדשה, עננים מסמלים את הארעיות של חוויות ילדות. על ידי זיהוי המשמעות הסמלית של עננים, מבוגרים יכולים לטפח אמפתיה והבנה כלפי ילדים המנווטים את המורכבות של ההתבגרות.

 

 סמל 5: העץ

העץ הוא סמל לצמיחה, יציבות וחוזק בציורי ילדים. כאשר ילד מצייר עץ, זה עשוי להצביע על כך שהוא מרגיש מקורקע ובטוח. המידע אשר ניתן לקבל מהעץ הוא רב מאוד, העץ נותן לנו מידע על כל מהלך החיים של המצייר עד לנקודת זמן הציור. כמו כן העץ מעניק לנו מידע רב לגבי העבר ההווה והעתיד של המצייר בתחומים שונים. כמי שמפענח ציורים כבר שנים ארוכות וכמי שמכשיר אנשי מקצוע בכל המגזרים אני ממליץ מאוד להעמיק את הידע בתחום הסמליות של העץ בציורי ילדים.

עץ כסמל לצמיחה ועוצמה

הידעתם שלעתים קרובות עצים מסמלים צמיחה וחוזק בעולם הכובש של ציורי ילדים?

ד"ר אמילי רוברטס, פסיכולוגית ילדים מכובדת, מסבירה שילדים מרבים לתאר עצים כסמלים של חוסן וחיוניות. במחקרה המכונן, "הסמליות של עצים באמנות ילדים", מצאה ד"ר רוברטס מתאמים בין הצגת העצים לבין ביטויי הצמיחה וההתפתחות של ילדים. בין אם זה אלון חסון הניצב גבוה בתוך יער שופע או שתיל עדין המושיט יד לשמיים, עצים מייצגים את הכוח המתמשך של הצמיחה ואת הכוח להתגבר על מכשולים.

 

עץ כחיבור לטבע

ד"ר מייקל ג'ונסון, מומחה מוביל בפסיכולוגיה סביבתית, עצים מסמלים גם חיבור עמוק לטבע בציורי ילדים. במאמר המחקר שלו, "Rooted in Nature: Exploring the Symbolism of Trees in Children's Art", ציין ד"ר ג'ונסון שילדים משתמשים לעתים קרובות בעצים כדי להביע את אהבתם והערכתם לעולם הטבע. בין אם זו סצנת חורש שלווה השופעת חיות בר או עץ בודד בנוף עירוני שוקק חיים, העצים משמשים כגשרים המחברים את הילדים ליופי ולפלא של הסביבה הטבעית.

עץ כמטאפורה למשפחה ולקהילה

ככל שאנו מתעמקים בסמליות של עצים, אנו חושפים את המשמעות המטאפורית העמוקה שלהם כסמלים של משפחה וקהילה.

ד"ר סופיה גרסיה, מטפלת משפחתית ותיקה, טוענת שילדים משתמשים לעתים קרובות בעצים כדי לייצג מערכות יחסים משפחתיות וקשרים חברתיים בציורים שלהם. במחקרה, "The Family Tree: Exploring Symbolism in Children's Art Therapy", מצאה ד"ר גרסיה שילדים משלבים לעתים קרובות תמונות של עצים בציורים המתארים מפגשים משפחתיים ואירועים קהילתיים. בין אם מדובר באילן יוחסין רחב ידיים עם ענפים המגיעים למרחקים ובין אם מדובר בבית עץ נעים השוכן בענפים, העצים מסמלים את קשרי האהבה והשייכות המאחדים

משפחות וקהילות.

סמל 6: המכונית

המכונית היא סמל לחופש, תנועה והרפתקאות בציורי ילדים. כאשר ילד מצייר מכונית, זה עשוי להצביע על כך שהוא מרגיש חסר מנוחה או להוט להתרגשות.

מכונית כסמל לחופש והרפתקאות

מכוניות מסמלות לרוב חופש והרפתקאות בעולם הדמיון של ציורי ילדים.

ד"ר אמילי פרקר, פסיכולוגית ילדים בולטת, מצאה שילדים מרבים לתאר מכוניות כסמלים של עצמאות וחקירה. במחקרה פורץ הדרך, "הסמליות של מכוניות באמנות ילדים", מצאה ד"ר פרקר מתאמים בין הצגת מכוניות לבין ביטויי חופש והרפתקאות של ילדים. בין אם זו מכונית ספורט אלגנטית הדוהרת בכביש מהיר פתוח או רכב שטח קשוח שחוצה שטח לא סלול, מכוניות מייצגות את האפשרויות הבלתי מוגבלות של חקר וגילוי.

 

מכונית כהשתקפות של שאיפות וחלומות

יש יותר במכוניות מאשר רק היכולת שלהן להעביר אותנו מנקודה א' לנקודה ב'! ד"ר מייקל תומפסון, מומחה בעל שם בהתפתחות ילדים, מכוניות מסמלות גם שאיפות וחלומות בציורי ילדים. במאמר המחקר שלו, "בדרך להצלחה: חקירת הסמליות של מכוניות באמנות ילדים", ציין ד"ר תומפסון שילדים מרבים להשתמש במכוניות כדי להביע את תקוותיהם ושאיפותיהם לעתיד. בין אם מדובר במכונית מעופפת פנטסטית המרחפת בין העננים או במכונית מרוץ מלוטשת המתקרבת לעבר קו הסיום, מכוניות משמשות כלי רכב לילדים לדמיין ולהגשים את חלומותיהם.

רכב כייצוג של משפחה וזוגיות

ככל שאנו מתעמקים בסמליות של מכוניות, אנו חושפים את המשמעות המטאפורית העמוקה שלהן כייצוגים של משפחה ומערכות יחסים.

ד"ר סופיה גרסיה, מטפלת משפחתית ותיקה, טוענת שילדים מרבים להשתמש במכוניות כדי לסמל דינמיקה משפחתית וקשרים חברתיים בציורים שלהם. במחקר שלה, "נהיגה לקראת אחדות: חקירת סימבוליזם בטיפול באמנות ילדים", מצאה ד"ר גרסיה שילדים משלבים לעתים קרובות תמונות של מכוניות בציורים המתארים טיולי כביש משפחתיים וחוויות משותפות. בין אם מדובר במכונית משפחתית נעימה עמוסה באנשים אהובים או במיניוואן שוקק מלא צחוק ופטפוטים, המכוניות מסמלות את קשרי האהבה והביחד המאחדים משפחות וקהילות.

סמל 7: הפרח

הפרח הוא סמל לצמיחה, יופי וחיים בציורי ילדים. כאשר ילד מצייר פרח, זה עשוי להצביע על כך שהוא מרגיש שמח ואופטימי.

פרח כסמל ליופי ותמימות

הפרחים מסמלים לרוב יופי ותמימות בעולם הקסום של ציורי ילדים?

ד"ר אמילי פרקר, פסיכולוגית ילדים מכובדת, מציעה שילדים מרבים לתאר פרחים כסמלים של טוהר ופליאה. במחקר שלה, "הסמליות של פרחים באמנות ילדים", מצאה ד"ר פרקר מתאמים בין הצגת הפרחים לבין ביטויי התמימות והיראה של ילדים. בין אם זה זר תוסס של פרחי בר או חיננית בודדת הפורחת בשדה שטוף שמש, פרחים מייצגים את היופי הנצחי והתמימות של פלאי הטבע.

 

 פרח כייצוג של צמיחה ושינוי

ד"ר מייקל תומפסון, מומחה בעל שם בהתפתחות ילדים, פרחים מסמלים גם צמיחה ושינוי בציורי ילדים. במאמר המחקר שלו, "המסע הפורח: חקירת סימבוליזם באמנות ילדים", ציין ד"ר תומפסון שילדים מרבים להשתמש בפרחים כדי לבטא נושאים של צמיחה, שינוי ושינוי אישי. בין אם מדובר בניצן עדין הפורח לפרח זוהר או בשדה של פרגים המתנודדים ברוח, הפרחים משמשים כסמלים עוצמתיים של המסע לקראת גילוי עצמי והתבגרות.

פרח כייצוג של רגש והבעה

ככל שאנו מתעמקים בסמליות של פרחים, אנו חושפים את המשמעות המטאפורית העמוקה שלהם כייצוגים של רגש והבעה.

ד"ר סופיה גרסיה, מטפלת ותיקה באמנות, טוענת שילדים מרבים להשתמש בפרחים כדי להעביר את המחשבות והרגשות הפנימיים ביותר שלהם בציורים שלהם. במחקרה, "שפת הפריחה: חקירת סימבוליזם בטיפול באמנות ילדים", מצאה ד"ר גרסיה שילדים משלבים לעתים קרובות תמונות של פרחים בציורים המתארים רגשות כמו שמחה, צער ואהבה. בין אם מדובר בחמנייה תוססת המסמלת אושר או ורד נובל המייצג עצב, פרחים משמשים ככלי אקספרסיבי לילדים לתקשר את עולמם הפנימי המורכב.

סמל 8: המפלצת

המפלצת היא סמל של פחד, חרדה או אי ודאות בציורי ילדים. כאשר ילד מצייר מפלצת, זה עשוי להצביע על כך שהוא מרגיש פחד או חרדה.

ד"ר אמילי פרקר, פסיכולוגית ילדים בולטת, מציעה שילדים מרבים לתאר מפלצות כייצוגים של הפחדים והדאגות שלהם. במחקרה, "הסמליות של מפלצות באמנות ילדים", מצאה ד"ר פרקר מתאמים בין הצגת מפלצות לבין ביטויי פחד וחרדה של ילדים. בין אם זה יצור מתנשא עם טפרים וניבים חדים או דמות צללית האורבת בחושך, מפלצות מגלמות את הפחדים והחרדות איתם מתמודדים ילדים בחיי היומיום שלהם.

מפלצת כייצוג של דמיון ויצירתיות

לדברי ד"ר מייקל תומפסון, מומחה בעל שם בהתפתחות ילדים, מפלצות מסמלות גם דמיון ויצירתיות בציורי ילדים. במאמר המחקר שלו, "הכוח היצירתי של מפלצות: חקירת סימבוליזם באמנות ילדים", ציין ד"ר תומפסון שילדים משתמשים לעתים קרובות במפלצות ככלי לדמיון וליצירתיות חסרי הגבולות שלהם. בין אם זו מפלצת ידידותית עם אישיות מוזרה או יצור פנטסטי עם כוחות קסם, מפלצות משמשות כמבנים מלאי דמיון שדרכם ילדים חוקרים ומבטאים את היצירתיות שלהם.

 

מפלצת כמטאפורה לכוח ושליטה

יש להן גם משמעות מטאפורית עמוקה , כסמלים של כוח ושליטה.

ד"ר סופיה גרסיה, מטפלת משפחתית ותיקה, טוענת שילדים מרבים להשתמש במפלצות כדי לייצג תחושות של חוסר אונים ורצון לשליטה בציורים שלהם. במחקר שלה, "מפלצות מתחת למיטה: חקירת סימבוליזם בטיפול באמנות ילדים", מצאה ד"ר גרסיה שילדים משלבים לעתים קרובות תמונות של מפלצות בציורים המתארים רגעים של פגיעות ואי ודאות. בין אם זו דמות מפלצתית המרחפת מעל קורבן חסר אונים או ילד הפונה בגבורה כלפי המפלצת היצור מפחיד, מפלצות מסמלות את המאבק על כוח ושליטה מול מצוקה, כל ילד מביא את התפישה שלו לגבי עוצמתן של המפלצות, הוא רואה בהם ייצור מפחיד ומאיים אך יחד עם זאת הוא משתמש בעוצמה שלהן כדי לסמל את העוצמה שלו או את האופטימיות שלו לגבי היכולות שלו לעמוד מול אתגרים.

 

 סמל 9: הקשת בענן

הקשת בענן היא סמל לתקווה, הבטחה ויופי בציורי ילדים. כאשר ילד מצייר קשת בענן, זה עשוי להצביע על כך שהוא מרגיש תקווה ואופטימי.

קשת בענן כסמל לתקווה וחיוביות

קשת בענן מסמלת תקווה וחיוביות בעולם ציורי ילדים.

ד"ר אמילי פרקר, פסיכולוגית ילדים מכובדת, מציעה שילדים מרבים לתאר קשתות בענן כסמלים של אופטימיות ושמחה. במחקרה פורץ הדרך, "הסמליות של קשתות בענן באמנות ילדים", מצאה ד"ר פרקר מתאמים בין הצגת קשתות בענן לבין ביטויי תקווה וחיוביות של ילדים. בין אם זו קשת צבעונית הנמתחת על פני שמים שטופי שמש או גשר קשת בענן קסום המוביל לממלכה פנטסטית, קשתות בענן מייצגות את ההבטחה לימים בהירים יותר ולימים טובים יותר.

קשת בענן כייצוג של גיוון והכלה

לדברי ד"ר מייקל תומפסון, מומחה בעל שם בהתפתחות ילדים, קשתות בענן מסמלות גם גיוון והכלה בציורי ילדים. במאמר המחקר שלו, "הקשת של האנושות: חקר סימבוליזם באמנות ילדים", ציין ד"ר תומפסון שילדים משתמשים לעתים קרובות בקשתות בענן כדי לייצג את השטיח העשיר של המגוון האנושי ואת החשיבות של קבלה והכלה. בין אם זה דגל קשת שמתנופף ברוח או קבוצת חברים בצבע קשת המחזיקים ידיים, הקשתות משמשות כסמלים רבי עוצמה של אחדות וחגיגת השונות. מגוון הצבעים מביא לידי ביטוי גם את מגוון סוגי האנשים, ההעדפות שלהם והדעות שלהם. הקשת מזכירה את דגל הקהילה הלהטבית , אשר מסמלת את החופש והאחדות.

יחד עם זאת כמי שעוסק בפענוח ציורי ילדים, חייבים לדעת שיש לקשת הצבעים גם משמעות בעולמות חשוכים. פריזמה של צבעים היא גם מאפיינת את קהילת הפדופילים ברחבי העולם. בכלל כמפענח ציורי ילדים אתה חייב להבין ולהכיר בכך שכל סמל שלכאורה טוב שילד מביא אל הציור יכולה להיות משמעות שלילית. הכל תלוי בהקשר הציור והמידע הנוסף שמתקבל אודות הילד , גם מציורים אחרים.

קשת בענן כמטאפורה ליצירתיות ודמיון

ד"ר סופיה גרסיה, מדברת על כך, שילדים מרבים להשתמש בקשתות בענן כדי לבטא את היצירתיות והדמיון הבלתי מוגבלים שלהם בציורים שלהם. במחקר שלה, "הקליידוסקופ של החלומות: חקירת סימבוליזם בטיפול באמנות ילדים", מצאה ד"ר גרסיה שילדים משלבים לעתים קרובות תמונות של קשתות בענן בציורים המתארים עולמות פנטסטיים וסצנות גחמניות. בין אם מדובר בחד קרן בצבע קשת הדוהר באחו או בחללית בצבע קשת הממריא בין הכוכבים, הקשתות משמשות פורטלים למחוזות אינסופיים של יצירתיות ואפשרויות.

סמל 10: הכוכב

הכוכב הוא סמל להדרכה, כיוון והשראה בציורי ילדים. כאשר ילד מצייר כוכב, זה עשוי להצביע על כך שהוא מרגיש מודרך או השראה. לדוגמה, ילד שמצייר כוכב עם פרצוף מחייך עשוי להביע את תחושת המטרה והכיוון שלו.

כוכב כסמל של חלומות ושאיפות

כוכבים מסמלים לעתים קרובות חלומות ושאיפות בעולם הפנטסטי של ציורי ילדים.

ד"ר אמילי פרקר, מציינת שילדים מרבים לתאר כוכבים כסמלים של תקווה ואמביציה. במחקרה, "הסמליות של כוכבים באמנות ילדים", מצאה ד"ר פרקר מתאמים בין הצגת כוכבים לבין ביטויי חלומות ושאיפות של ילדים. בין אם מדובר בשמי לילה זרועי כוכבים מלאים בכוכבים מנצנצים או בכוכב נופל מפוספס על פני השמים, כוכבים מייצגים את האפשרויות הבלתי מוגבלות של דמיון והרדיפה אחר חלומות.

 

כוכב כמייצג של הדרכה והגנה

כאמור הכוכבים הם מורה דרך, מפת כוכבי השמיים משמשים ככלי ניווט בכל רחבי העולם, יש במערכת הכוכבים לא מעט צרופים של כוכבים היוצרות מודלים של חיות, עגלות ועוד אלמנטים מוכרים , היופי הגדול שכל מערכת הכוכבים נראית מכל מקום בעולם והיא מקור השראה גדול להדרכה ויש הטוענים גם לחיזוי העתיד לבוא.

לדברי ד"ר מייקל תומפסון, , כוכבים מסמלים גם הדרכה והגנה בציורי ילדים. במאמר המחקר שלו, "אורות מנחים: חקירת סימבוליזם באמנות ילדים", ציין ד"ר תומפסון שילדים משתמשים לעתים קרובות בכוכבים כדי לייצג את האורות המנחים שמאירים את דרכם ומספקים נחמה בזמנים של חוסר ודאות. בין אם זה כוכב בודד הזורח בחושך או קבוצת כוכבים היוצרים מגדלור מנחה, כוכבים משמשים סמלים של ביטחון והגנה במסע החיים.

כוכב כמטאפורה להישגים והצלחה

הכוכבים הם גם סמלים של הישג והצלחה.

ד"ר סופיה גרסיה, טוענת שילדים משתמשים לעתים קרובות בכוכבים כדי לייצג את ההישגים והניצחונות שלהם. במחקר שלה, "להגיע לכוכבים: חקירת סימבוליזם בטיפול באמנות ילדים", מצאה ד"ר גרסיה שילדים משלבים לעתים כוכבים בציורים המתארים רגעים של הישג וניצחון. בין אם זה כוכב זהב המוענק על עבודה טובה או קבוצת כוכבים המסמלת הצלחה אקדמית, כוכבים משמשים כסמלים של הכרה והישג.

סמל 11: הדג

הדג הוא סמל ליצירתיות, דמיון ומשחק בציורי ילדים. כאשר ילד מצייר דג, זה עשוי להצביע על כך שהוא מרגיש שובב וסקרן.

דגים כסמל לחופש ולחקירה

דגים מסמלים לרוב חופש בעולם המימי של ציורי ילדים.

ד"ר אמילי פרקר, מתארת במחקרה שילדים מרבים לצייר דגים כסמלים של הרפתקאות וסקרנות. במחקרה, "הסמליות של דגים באמנות ילדים", מצאה ד"ר פרקר הקבלה בין הצגת הדגים לבין ביטויי החופש והחקירה של ילדים. בין אם זו להקת דגים צבעוניים השוחים יחדיו כקבוצה מלוכדת דרך שוניות אלמוגים או דג בודד השוחה נגד הזרמים, הדגים מייצגים את האפשרויות הבלתי מוגבלות של חקר וגילוי באוקיינוס העצום, היכולת שלהם לנווט בעזרת זרמי המים אל מול אתגרים של דגי ענק או סכנות אחרות מלמדות ומסמלות יכולת הישרדות במרחבי ענק גם אם המצייר לבדו אל מול העולם כולו.

 

דגים כייצוג של יכולת הסתגלות וחוסן

כמו שסיימתי בחלק הקודם וציינתי גם מחקרו של  ד"ר מייקל תומפסון, מדבר על כך  שדגים מסמלים גם יכולת הסתגלות וחוסן בציורי ילדים. במאמר המחקר שלו, "Swimming Against the Tide: Exploring Symbolism in Children's Art", ציין ד"ר תומפסון שילדים משתמשים לעתים קרובות בדגים כדי לייצג את יכולתם להסתגל לאתגרים חדשים ולהתמודד אל מול מצוקה ולהתגבר עליה. דגים משמשים סמלים של חוסן וכוח מול מכשולים.

דג כמטאפורה לגיוון וקהילה

ד"ר סופיה גרסיה, במחקרה, "בית הספר לחיים: חקירת סימבוליזם בטיפול באמנות ילדים", מצאה ד"ר גרסיה שילדים משלבים לעתים קרובות תמונות של דגים בציורים המתארים סצנות של אחדות ושיתוף פעולה. כמו להקת דגים הרמונית השוחה יחד בהרמוניה, הדגים משמשים כסמלים של אחדות וחוזק הקהילה.

סמל 12: הציפור

הציפור היא סמל לחופש, מעוף ורצון לשינוי ושאיפה לחציית עולמות גם אם חומריים וגם אם הם רוחניים אינטלקטואליים. בציורי ילדים. כאשר ילד מצייר ציפור, זה עשוי להצביע על כך שהוא מרגיש הרפתקן וסקרן השואף ללמידה ושינויים.

ציפור כסמל לחופש ועצמאות

ציפורים מסמלות לעתים קרובות חופש ועצמאות בשמיים חסרי הגבולות של ציורי ילדים.

ד"ר אמילי פרקר, שבה ומציינת, שילדים מרבים לתאר ציפורים כסמלים של שחרור ואוטונומיה. בעבודתה, "הסמליות של ציפורים באמנות ילדים", מצאה ד"ר פרקר מתאמים בין הצגת ציפורים לבין ביטויי חופש ועצמאות של ילדים. בין אם זה נשר מלכותי רב כוח ועוצמה, הממריא בפסגות הרים או תוכי צבעוני שפורש כנפיים בגן עדן טרופי, ציפורים מייצגות את האפשרויות הבלתי מוגבלות של מעוף והחתירה לעצמאות, חדשנות והתחדשות.

ציפור כייצוג של שלום והרמוניה

כהמשך ישיר לדברים של פרקר, אנחנו מקבלים כאן חיזוק לתחום בעזרת שלום והרמוניה. לדברי ד"ר מייקל תומפסון, ציפורים מסמלות גם שלווה והרמוניה בציורי ילדים. במאמר המחקר שלו, "כנפי הרמוניה: חקירת סימבוליזם באמנות ילדים", הבחין ד"ר תומפסון שילדים משתמשים לעתים קרובות בציפורים כדי לייצג את השלווה הפנימית,  והשלווה של הטבע. רק אם נביא כדוגמה להרמוניה את מעופה של להקת ציפורים נודדות , להקות שמגיעות לאלפי ציפורים בכל להקה, אך שומרות על סדר ודיוק , משמעת עצמית ועזרה הדדית ללהקה כולה.

ציפור כמטאפורה לתקשורת והבעה

על  מנת להגיע לשלמות כזאת בתעופה ובהתנהלות כלהקה, יש צורך בתקשורת והבעה.

ד"ר סופיה גרסיה, מחזקת את העובדה שילדים מרבים להשתמש בציפורים כדי לייצג את החשיבות של תקשורת וביטוי עצמי בציורים שלהם. במחקר שלה, "Songs of the Sky: Exploring Symbolism in Children's Art Therapy", מראה שיש קשר בתיאור הציפורים המתארים רגעים של חיבור וגילוי עצמי. לבין התקשורת הבין ציפורית, צלילי הציפורים התקשורת שלהם במרחקים עצומים בעזרת ציוצים מביעים את היכולות להבנה ותקשורת טובה.

 

סמל 13: הסירה

הסירה או האונייה גדולת הממדים, היא סמל של יציבות, ביטחון והגנה בציורי ילדים. היא צפה על המים המאיימים לכאורה, הילד מרגיש ביטחון כאשר הוא מוגן מפני סכנות כאלו ואחרות. כאשר ילד מצייר סירה, זה עשוי להצביע על כך שהוא מרגיש בטוח מביע את תחושת הנוחות והביטחון שלו.

 

סירה כסמל להרפתקאות ולחקירה

ד"ר אמילי פרקר, פסיכולוגית ילדים מכובדת, מציעה שילדים מרבים לתאר סירות כסמלים של גילוי וסקרנות. במחקרה פורץ הדרך, "הסמליות של סירות באמנות ילדים", מצאה ד"ר פרקר מתאמים בין הצגת הסירות לבין ביטויי ההתרגשות והחקירה של ילדים, היכולת של הסירה לנוע על הים ואוקיינוסים, להגיע למקומות רחוקים מציגים את האפשרויות לצאת לים הגדול ולחקור תרבויות רחוקות.

סירה כייצוג של מסע ומעבר

כך גם כהמשך ישיר הסירה מייצגת את האפשרות למסע ומעברים ממקום למקום, יש משהו בסירה שמאפשר חופש רב.

ד"ר מייקל תומפסון, מרחיב על כך, במאמרו, "ניווט במים של החיים: חקר סימבוליזם באמנות ילדים". ציין ד"ר תומפסון שילדים משתמשים לעתים קרובות בסירות כדי לייצג את מסע החיים ואת המעברים שאנו חווים לאורך הדרך. בין אם מדובר בסירת משוטים המנווטת במים סוערים או בספינת תענוגות היוצאת למסע חדש, הסירות משמשות סמלים למעברים שאנו עוברים ולמסעות שאנו יוצאים אליהם בחיים.

 

 

סמל 14: העפיפון

העפיפון הוא סמל ליצירתיות, דמיון ומשחק בציורי ילדים. כאשר ילד מצייר עפיפון, זה עשוי להצביע על כך שהוא מרגיש שובב וסקרן. יש בעפיפון גם מסר של שליטה , העפיפון עף למרחק למקומות שאני אינני יכול להגיע, אך יחד עם זאת אני זה ששולט לאן הוא יגיע, כמה חוט אני אשחרר כדי שיוכל להגיע למקום כזה או אחר. היכולת שלי לאחוז בכלי עוצמתי אשר מתמודד עם רוחות וזרמי אוויר, מלמדות עלי ועל היכולת שלי כמי שיש לו כוח השליטה העצמית.

עפיפון כמטאפורה לתקווה ושאיפה

העפיפון הוא גם כלי עם מסר  של תקווה ושאיפה. ד"ר סופיה גרסיה, מטפלת משפחתית ותיקה, טוענת שילדים מרבים להשתמש בעפיפונים כדי לייצג את התקוות והחלומות שלהם בציורים שלהם. במחקרה, "להגיע לשמיים: חקירת סימבוליזם בטיפול באמנות ילדים", מצאה ד"ר גרסיה שילדים משלבים לעתים קרובות תמונות של עפיפונים בציורים המתארים רגעים של אופטימיות ושאיפה. יכולת התעופה למרחקים ארוכים היכולת של הילד לדמיין את מה שמתרחש מעברו של הר גבוה , מעשירה את הדמיון ואת הפנטזיות לעתיד.  יש בזה דמיון למה שכבר אמרנו על הציפור והרצון לעוף למרחק ליצור שינוי, אך בהבדל שכאן בעפיפון אנחנו עדיין בשליטה עד לאן להפליג ברצונות שלנו. יש בזה יתרונות אך גם מגבלה.

סמל 15: הלב

הלב הוא סמל לאהבה, חיבה ורגשות בציורי ילדים. כשילד מצייר לב, זה עשוי להצביע על כך שהוא מרגיש אהבה וחיבה.

לב כסמל של אהבה וחיבה

לבבות מסמלים אהבה וחיבה בעולם ציורי ילדים.

ד"ר אמילי פרקר,  מציעה שילדים מרבים לתאר את הלבבות כסמלים של חום וקרבה. במחקרה פורץ הדרך, "הסמליות של הלבבות באמנות ילדים", מצאה ד"ר פרקר מתאמים בין הצגת הלבבות לבין ביטויי האהבה והחיבה של ילדים. בין אם זה לב מצויר סביב פנים מחייכות או זר פרחים בצורת לב, הלבבות מייצגים את קשרי האהבה והחיבה העמוקים המחברים אותנו זה לזה, עוד נמצא:

הלב מייצג אהבה או חיבה. ילדים לעיתים יציירו לב כדי להפגין את אהבתם או חיבתם לאנשים או לדברים. לבבות יכולים גם להיות סימן לרגשות חיוביים אחרים, כמו שמחה, אושר או נאמנות.

לעיתים, ילדים ישתמשו בלבבות כדי להביע את עצמם או להציג את האישיות שלהם. לבבות יכולים להיות גם סימן לתמיכה או אמפתיה. ילדים יכולים לצייר לבבות כדי להראות שהם מבינים את מה שמישהו אחר עובר.

 

תמיד חשוב לזכור שכל ילד הוא ייחודי, והציורים שלו יכולים להיות מושפעים ממגוון גורמים. חשוב לקחת בחשבון את ההקשר והתכונות האישיות של הילד בעת פענוח הציורים שלו.

סמל 16 - הירח מסמל לרוב רגשות וחלומות.

ילדים עשויים לצייר את הירח כאשר הם מרגישים אינטרוספקטיביים או מהורהרים, או כאשר הם חוקרים את המחשבות והרגשות הפנימיים שלהם. שלבי הירח יכולים לשקף גם שינויים במצב הרוח, כאשר ירח מלא מייצג זמן של רגש מוגבר וירח חדש מסמל התחלות חדשות, כמו כן ההתפתחות של הירח בתהליך יום יומי ולאחר מכן היעלמותו באותה דרך יכולים לספר על מחזוריות בחייו של הילד וכן לעיתים גם החשש מנטישה. בנקודת הירח המלא , בו האור הוא עצום ומאיר את החושך בצורה מיטבית יש בירח משום סמליות לתקווה או זרקור ישיר אל נקודה ומסר חשוב.

סיכום

פענוח הסמלים בציורי ילדים מצריך הבנה עמוקה של התפתחותם הקוגניטיבית, הרגשית והחברתית. על ידי זיהוי ופענוח סמלים אלו, הורים ומטפלים יכולים לקבל הבנה עמוקה יותר של עולמו הפנימי של המצייר . זכרו לגשת לכל ציור בראש פתוח ובנכונות להקשיב לנקודת המבט הייחודית של ילדכם.

 

מאמר זה נכתב על ידי קובי אברהם (מ.א) שינוי חברתי באומנויות, מפענח ציורי ילדים מומחה.

1 view0 comments
bottom of page