top of page
  • Writer's pictureKoby Avraham (MA) kids drawing analyzer

פענוח ציורי ילדים - שיטת Content-Interpretive-Developmental (CID), או בתרגום חופשי “תוכן-פרשנות-פיתוח”

הבנת שיטת CID


ילד צבוע עם צבע אדום על המצח CID

שיטת Content-Interpretive-Developmental (CID), או בתרגום חופשי “תוכן-פרשנות-פיתוח”, היא שיטה שנוצרה כתוצאה ממחקר שנערך באוניברסיטת ג’יימס קוק באוסטרליה. המחקר נערך על מנת למצוא שיטה יעילה למורים לניתוח ציורי ילדים. שיטת CID היא כלי רב עוצמה לניתוח ציורי ילדים, המאפשרת לנו להבין יותר לעומק את מחשבותיהם, רגשותיהם וחוויותיהם. על ידי בחינת התוכן, הפרשנות וההיבטים ההתפתחותיים של ציור, נוכל לקבל תובנות חשובות על עולמו הפנימי של הילד.


ניתוח תוכן

התוכן של הציור מתייחס לאלמנטים המופיעים בציור ולאופן שבו הם מוצגים. לדוגמה, אם הילד צייר בית, המנתח יבחן את האופן שבו הבית מוצג, את הפרטים שנכללים בו, ואת המיקום שלו בציור.

השלב הראשון בשיטת CID הוא ניתוח תוכן הציור. זה כולל בחינת האלמנטים השונים הקיימים ברישום, כגון צורות, צבעים וחפצים. על ידי כך נוכל לזהות את הנושאים והמוטיבים הקיימים ברישום.


• צורות: צורות הן מרכיבים בסיסיים בציורי ילדים. הם יכולים לייצג דברים שונים, כגון אנשים, חיות או חפצים. לדוגמה, עיגול עשוי לייצג את השמש, בעוד ריבוע עשוי לייצג בית.

• צבעים: לצבעים יש תפקיד משמעותי בציורי ילדים, מעבירים רגשות ומצבי רוח. לדוגמה, אדום עשוי לייצג תשוקה או אנרגיה, בעוד כחול עשוי לייצג רוגע או שלווה.

• אובייקטים וסמלים: אובייקטים וסמלים בציורי ילדים יכולים להיות בעלי משמעויות ספציפיות. לדוגמה, לב עשוי לייצג אהבה או חיבה, בעוד צלב עשוי לייצג הגנה או ביטחון.

 

פרשנות

הפרשנות מתייחסת למשמעות של האלמנטים שבציור. לדוגמה, אם הילד צייר דמות של אדם, המנתח ינסה להבין מה הדמות מייצגת לדעת הילד.

לאחר שניתחנו את תוכן הציור, נוכל להתחיל לפרש את משמעותו. זה כרוך בהתחשב בהקשר שבו נוצר הציור, כמו גם את גילו, אישיותו וחוויותיו של הילד.


• הקשר: להקשר שבו נוצר הציור יש חשיבות מכרעת בהבנת משמעותו. לדוגמה, ציור שנוצר במהלך אירוע מלחיץ עשוי לשקף את המצב הרגשי של הילד.

 • גיל הילד ואישיותו: גילו ואישיותו של הילד יכולים להשפיע רבות על התוכן והמשמעות של הציורים שלו. לדוגמה, ילד צעיר יותר עשוי להתמקד יותר בצורות ובצבעים, בעוד שילד גדול יותר עשוי לשלב נושאים וסמלים מורכבים יותר.

 • חוויות: חוויות של ילד, כמו מעבר לבית חדש או חווית אובדן, יכולות להשפיע באופן משמעותי על התוכן והמשמעות של הציורים שלו.

 

ניתוח התפתחותי

השלב האחרון בשיטת CID הוא ניתוח ההיבטים ההתפתחותיים של הציור. מדובר בבחינת התפתחותו הקוגניטיבית, החברתית והרגשית של הילד. ניתוח התפתחותי מתייחס לשלב ההתפתחותי  של הילד, כפי שהוא מוצג בציור. לדוגמה, אם הילד צייר דמות של אדם באופן מאוד מפורט, זה יכול להעיד על שלב מסוים בהתפתחות הילד, ככל שיש יותר פרטים, ככל שזה קרוב יותר למציאות, שלב ההתפתחות גבוה יותר.


• התפתחות קוגניטיבית: התפתחות קוגניטיבית של ילד יכולה לבוא לידי ביטוי בציורים שלו, כמו יכולתו לזהות ולייצג צורות, צבעים וחפצים.

 • התפתחות חברתית: התפתחות חברתית של ילד יכולה לבוא לידי ביטוי בציורים שלו, כמו יכולתו לייצג מערכות יחסים ואינטראקציות בין אנשים.

• התפתחות רגשית: התפתחות רגשית של ילד יכולה לבוא לידי ביטוי בציורים שלו, כמו יכולתו לבטא ולנהל את רגשותיו.

 

מחברים את הכול ביחד

כאמור על ידי שילוב התוכן, הפרשנות וההיבטים ההתפתחותיים של ציור וכדי להקל על הורים אנשי חינוך ואנשי מקצוע להבין יותר את הציור , נשתמש ב CID אז נוכל לקבל הבנה עמוקה יותר של עולמו הפנימי של הילד. ניתן להשיג זאת על ידי:


הבנת תוכן: מה ילדים מציירים?

נקדיש תשומת לב רבה לנושאים, לאובייקטים ולנושאים המתוארים מה שיכול להציע תובנות חשובות לגבי מחשבותיו, רגשותיו וחוויותיו של הילד.

- חפצים מוכרים: ילדים מרבים לצייר חפצים מחיי היומיום שלהם, כגון בתים, עצים, בעלי חיים ובני משפחה. נושאים מוכרים אלו משמשים כהשתקפות של הסביבה והחוויות המיידיות שלהם.

  - סמליות: מעבר לייצוגים מילוליים, ילדים עשויים גם לשלב אלמנטים סמליים בציורים שלהם. לדוגמה, ציור של שמש עשוי לסמל אושר או חום בחלק גדול מהמקרים גם מסמל את מערכת היחסים עם האם , בעוד שמיים סוערים יכולים לייצג עצב או עימות.

 - חזרה וגיוון: שימו לב לכל דפוסים או מוטיבים חוזרים בציורים של הילד. האם הם מציירים באופן עקבי אובייקטים או נושאים מסוימים? האם יש וריאציות באופן שבו האלמנטים האלה מתוארים? דפוסים אלה יכולים להציע רמזים לגבי תחומי העניין, החששות ושלב ההתפתחות של הילד.

 

פירוש הדמיון: מה המשמעות של ציורי ילדים?

לאחר שזיהינו את תוכן הציורים, השלב הבא הוא לפרש את התמונות ולחשוף את המסרים הבסיסיים. בהסתמך על תיאוריות פסיכולוגיה התפתחותית ומחקר אמפירי, אנו יכולים ליישם מגוון של טכניקות פרשניות לפענוח ציורי ילדים.

 

- עקרונות הגשטאלט: עקרונות התפיסה של הגשטלט מראים שציורי ילדים משקפים את הנטייה המולדת שלהם לארגן גירויים חזותיים לתבניות משמעותיות. על ידי ניתוח אלמנטים כמו קרבה, דמיון וסגירות, נוכל לקבל תובנות לגבי התהליכים הקוגניטיביים והיכולות התפיסתיות של הילד.

 - ייצוג סימבולי: ילדים משתמשים לעתים קרובות בסמליות כדי להביע רגשות מורכבים או מושגים שעלולים להיות קשים לביטוי מילולי. לדוגמה, ילד המצייר את עצמו עומד לבדו בגשם עשוי להביע תחושות של בדידות או עצב.

 - ביטוי רגשי: שימו לב לטון הרגשי של הציורים. האם הם בעיקר שמחים ועליזים, או שהם מכילים אלמנטים של פחד, כעס או עצב? נושאים רגשיים יכולים לספק רמזים חשובים לגבי עולמו הפנימי והרווחה הפסיכולוגית של הילד.

 

חשיפת אבני דרך התפתחותיות: מה חושפים ציורי ילדים על התפתחותם?

מעבר לתוכן ולפרשנות המיידית שלהם, ציורי ילדים מציעים גם תובנות חשובות לגבי התפתחותם הקוגניטיבית, הרגשית והחברתית. על ידי ניתוח ההתקדמות של יצירות האמנות שלהם לאורך זמן, נוכל לעקוב אחר אבני דרך התפתחותיות ולזהות תחומי צמיחה ואתגרים פוטנציאליים.

 

- שלבי התפתחות: ציורי ילדים בדרך כלל מתפתחים במורכבות ובתחכום ככל שהם מתבגרים. לדוגמה, ילדים בגיל הגן עשויים להתחיל עם שרבוטים פשוטים וצורות בסיסיות, ולהתקדם בהדרגה לשרטוטים מפורטים וייצוגיים יותר ככל שהם משכללים את המיומנויות המוטוריות והיכולות הקוגניטיביות שלהם.

 

- משחק דמיון: ציור הוא צורה של משחק דמיון המאפשר לילדים לחקור ולהתנסות ברעיונות, תפקידים ותרחישים שונים. שימו לב לאלמנטים הנרטיביים ולפרטי הדמיון בציורים שלהם, שכן אלו יכולים לספק תובנות לגבי היצירתיות והחשיבה הסמלית שלהם.

 

- אינטראקציה חברתית: ציורי ילדים משקפים גם את האינטראקציות החברתיות ויחסיהם עם אחרים. לדוגמה, ציורים של בני משפחה או חברים עשויים להצביע על דמויות ההתקשרות והרשתות החברתיות של הילד, בעוד שתיאורים של קונפליקט או שיתוף פעולה יכולים להציע תובנות לגבי הכישורים החברתיים והאינטליגנציה הרגשית שלהם.

 

סיכום

פענוח ציורי ילדים הוא תהליך מורכב ורב פנים הדורש הבנה מעמיקה של שיטת ה-CID. על ידי ביצוע השלבים שתוארו במאמר זה, אתם יכולים להבין בקלות את סודות ציורי הילדים ולקבל תובנות חשובות על עולמם הפנימי.

 

מאמר זה נכתב על ידי קובי אברהם (MA), שינוי חברתי באומנויות , מפענח ציורי ילדים מומחה.

9 views0 comments
bottom of page