top of page
  • Writer's pictureKoby Avraham (MA) kids drawing analyzer

פענוח ציורי ילדים בעולם: פרספקטיבה גלובלית במערכות החינוך, במערכות העבודה הסוציאליות ובמערכות המשפט.

פענוח ציורי ילדים: פרספקטיבה גלובלית במערכות החינוך, במערכות העבודה הסוציאליות ובמערכות המשפט.






 

רקע

כמומחה בפענוח ציורי ילדים, אני זוכה ללמוד ולהבין את הדרכים הייחודיות שבהן ילדים מבטאים את מחשבותיהם, רגשותיהם וחוויותיהם באמצעות יצירות האמנות שלהם. בישראל תחום פענוח ציורי הילדים מתרחב והולך, לצערי , למעשה כמו בכל מקצוע , ישנם אנשים לא מקצועיים אשר מטרתם היא בראש ובראשונה כסף ולא רווחת הילד. במערכת החינוך והעבודה הסוציאלית עדיין לא משלבים מספיק את פענוח ציורי ילדים ככלי עבודה לגיטימי, כך גם במערכת המשפט.

world map

אך מה  קורה ברחבי העולם?


בדקתי את המצב העולמי בשלושה תחומים מרכזיים ,במאמר זה נצא למסע מסביב לעולם, ונחקור כיצד מדינות שונות מתייחסות לתחום פענוח ציורי ילדים במערכות החינוך, במערכות העבודה הסוציאליות ובמערכות המשפט שלהן.

 

ארצות הברית

 

מערכת החינוך

בארצות הברית, השימוש בציורי ילדים ככלי להבנת התפתחותם הקוגניטיבית והרגשית זוכה להכרה רחבה. מורים מאומנים לעתים קרובות לזהות סימנים של בעיות התפתחותיות או מצוקה רגשית בציורי ילדים.

מחנכים מרבים לשלב ניתוח ציור בפרקטיקות ההוראה שלהם, כשהם רואים ביצירות האמנות של הילדים חלון למחשבות ולרגשות שלהם. שיעורי אמנות עשויים לשלב דיונים על המשמעויות מאחורי ציורי התלמידים, טיפוח יצירתיות ומודעות עצמית.

הספר אמנות כתרפיה מאת אלן דה בוטון וג'ון ארמסטרונג חוקר כיצד אמנות יכולה לשמש ככלי טיפולי לילדים, כאשר מקרים מדגימים את ההשפעה העמוקה של ניתוח ציור על רווחה רגשית.

מחקר שנערך באוניברסיטת הרווארד בדק את המתאם בין ציורי ילדים והתפתחותם הקוגניטיבית, והדגיש את חשיבות ההבעה האמנותית בחינוך המוקדם.

 

 

 

מערכת עבודה סוציאלית

בתחום העבודה הסוציאלית משתמשים בציורי ילדים ככלי טיפולי המסייע לילדים לבטא את רגשותיהם וחוויותיהם. לדוגמה, במקרים של טראומה או התעללות, ניתן לעודד ילדים לצייר כדרך לתקשר את חוויותיהם.

 

מערכת החוק

במערכת המשפטית בארה"ב , ציורי ילדים יכולים לשמש כראיה בתיקי בית משפט, במיוחד במקרים של התעללות בילדים או הזנחה. עם זאת, הפרשנות של שרטוטים אלו נעשית בדרך כלל על ידי איש מקצוע מיומן, והשרטוטים לבדם אינם נחשבים ראיות חותכות.

 

בריטניה

מערכת החינוך

בבריטניה, מערכת החינוך מכירה בערכם של ציורי ילדים כאמצעי להבנת התפתחותם ורווחתם הרגשית. לעתים קרובות מעודדים מורים לשלב פעילויות ציור בתכנית הלימודים שלהם ולשים לב לכל שינוי או דפוס משמעותי בציורים של ילד.

 

מערכת עבודה סוציאלית

בדומה לארה"ב, בבריטניה, עובדים סוציאליים משתמשים בציורי ילדים ככלי לעזור לילדים לבטא את רגשותיהם וחוויותיהם. זה שימושי במיוחד במצבים שבהם ילדים עשויים להתקשות לבטא את הרגשות או החוויות שלהם.

 

מערכת החוק

במערכת המשפטית ניתן להשתמש בציורי ילדים כחלק מהראיות בתיקים הנוגעים לשלום הילד. עם זאת, כמו בארה"ב, הפרשנות של שרטוטים אלה נעשית בדרך כלל על ידי איש מקצוע מיומן ונחשבת לצד צורות אחרות של ראיות.

ציורים שנוצרו על ידי ילדים עשויים לשמש כראיה בתיקים משפטיים הכוללים סכסוכי רווחה או משמורת. מומחי ניתוח ציור, לרבות פסיכולוגים ומטפלים באמנות, עשויים להיקרא לפרש את יצירות האמנות ולספק תובנות על החוויות והרגשות של הילד.


הספר ציורי ילדים כראיה בהתעללות מינית בילדים Investiga tions מאת Mary L. Williams חוקר כיצד נעשה שימוש בניתוח ציור בבריטניה כדי לתמוך בילדים קורבנות התעללות וסיוע בהעמדה לדין של עבריינים.

מחקר שנערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת קולג' בלונדון חקר את מהימנותם ותקפותם של ציורי ילדים כראיה בהליכים בבית המשפט, והדגיש את החשיבות של אנשי מקצוע מיומנים בפרשנות מדויקת של יצירות האמנות.

 


שבדיה

עובדים סוציאליים שבדים מאומנים לפרש ציורי ילדים כחלק מתהליכי ההערכה וההתערבות שלהם. ניתוח ציור משמש כדי לקבל תובנות לגבי דינמיקה משפחתית, טראומה וגורמי סיכון פוטנציאליים, המנחה התערבויות ביעילות.

בספר Drawn Together: Using Art for Reconciliation in Post-Conflict Settings, המחברת Kathleen Gallagher חוקרת כיצד ניתוח רישום הופעל בשוודיה כדי להקל על תקשורת וריפוי בין ילדי פליטים.

מחקר שנערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת לונד בחן את היתרונות הטיפוליים של ניתוח ציור לילדים באומנה, תוך הדגשת תפקידו בקידום חוסן ורווחה רגשית.

 

דרום אפריקה

בדרום אפריקה, ציורי ילדים זוכים יותר ויותר להכרה כסוג של עדות בהליכים משפטיים הכוללים ילדים קורבנות התעללות או ניצול. ניתוח ציור משמש להערכת מצבו הנפשי והרגשי של הילד, ומספק ראיות חשובות לתמיכה בעדויותיו.

בספר ציורי ילדים כמראה לנפש: תובנות מדרום אפריקה, הסופרת שרה ג'ייקובס חולקת סיפורים מרתקים על האופן שבו ניתוח ציור עזר לילדים מדרום אפריקה למצוא צדק וריפוי לאחר טְרַאוּמָה.

מחקר שנערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת קייפטאון בחן את השיקולים האתיים של שימוש בציורי ילדים כראיה בבית המשפט, תוך שימת דגש על הצורך ברגישות ומומחיות בטיפול בעניינים עדינים שכאלה.

 

ברזיל

מתרגלים ברזילאים בעבודה סוציאלית מכירים בציורי ילדים כצורה עוצמתית של תקשורת לא מילולית. ניתוח רישום נפוץ במסגרות טיפוליות, עם עובדים סוציאליים שהוכשרו לפענח סמלים ונושאים הקיימים ביצירות אמנות של ילדים.

בספר טיפול באמנות עם ילדים על הספקטרום האוטיסטי: מעבר למילים, הסופרת קתי אוונס חולקת את סיפורו של ילד ברזילאי עם אוטיזם שציוריו סיפקו תובנות חשובות לגבי עולמו הפנימי ורגשותיו.

מחקר שנערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת סאו פאולו חקר את ההשפעות התרבותיות על סגנונות הציור של ילדים בברזיל, ושפך אור על הביטויים האמנותיים הייחודיים של הנוער הברזילאי.

 

יפן

בתי ספר יפניים מדגישים את המשמעות של ביטוי אמנותי כאמצעי לטיפוח יצירתיות ואינטליגנציה רגשית. ניתוח ציור משולב בתכנית הלימודים, עם מורים שהוכשרו לזהות סימנים פוטנציאליים של מצוקה או בעיות התפתחותיות ביצירות האמנות של התלמידים.

בספר אמנות הריפוי: ציורי ילדים כביטויים של טראומה, הפסיכולוג מסארו מיאוואקי חולק סיפורים מרתקים על האופן שבו ניתוח ציור עזר לילדים יפנים להתמודד עם טראומות ומצוקות.

מחקר שנערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת טוקיו חקר את ההשפעות התרבותיות על סגנונות ציור של ילדים, וחשף נושאים וסמלים ייחודיים הנפוצים ביצירות אמנות יפניות.

 

אוסטרליה

מערכת החינוך

באוסטרליה מערכת החינוך שמה דגש חזק על השימוש בציורי ילדים ככלי להבנת התפתחותם הקוגניטיבית והרגשית. מורים מאומנים לנתח ציורי ילדים ולהשתמש במידע זה כדי ליישר את אסטרטגיות ההוראה שלהם.

 

מערכת החוק

במערכת המשפטית ניתן להשתמש בציורי ילדים כחלק מהראיות בתיקים הנוגעים לשלום הילד. עם זאת, כמו במדינות אחרות, הפרשנות של שרטוטים אלה נעשית בדרך כלל על ידי איש מקצוע מיומן ונחשבת לצד צורות אחרות של ראיות.

 

סיכום

מכיתות ועד אולמות משפט, ציורי ילדים מציעים תובנות מעמיקות לגבי מחשבותיהם, רגשותיהם וחוויותיהם.

כפי שראינו, הגישה לפענוח ציורי ילדים משתנה ממדינה למדינה, ומשקפת נקודות מבט תרבותיות, חינוכיות ומשפטיות שונות. עם זאת, בכל ההקשרים הללו, קיימת הכרה משותפת בערך של ציורי ילדים כחלון לעולמם הפנימי. על ידי ניתוח קפדני של ציורים אלה, נוכל לקבל תובנות חשובות לגבי מחשבותיהם, רגשותיהם וחוויותיהם של ילדים, ולהשתמש במידע זה כדי לתמוך בהתפתחותם וברווחתם.

 

**מאמר זה נכתב על ידי קובי אברהם (מ.א) שינוי חברתי באומנויות , מנתח ציור לילדים מומחה.

5 views0 comments
bottom of page