top of page
  • Writer's pictureKoby Avraham (MA) kids drawing analyzer

מאמר מיוחד: פענוח ציורי ילדים בשואה ובמלחמת העולם השנייה

מאמר מיוחד: פענוח ציורי ילדים בשואה ובמלחמת העולם השנייה



בדברי הימים של ההיסטוריה, קולותיהם של ילדים אינם נשמעים לעתים קרובות, חוויותיהם מוצלות על ידי גודל האירועים העולמיים. עם זאת, בתמימות הציורים שלהם מסתתרת עדות עמוקה לזוועות שהם היו עדים להם במהלך השואה ומלחמת העולם השנייה. כמפענח ציורי ילדים ותיק, אני מתעמק בנרטיבים המורכבים השזורים בתוך הסקיצות הללו, אני יושב מרותק לציורים מפענח את הרגשות הבלתי נאמרים ואת הסיפורים שלא סופרו של נשמות צעירות בתוך הכאוס של המלחמה.



לפרש טראומה באמצעות אמנות

ילדים, עם החוסן המולד שלהם, פונים לרוב לאמנות כאמצעי ביטוי, במיוחד בתקופות של מצוקה. בעיצומה של השואה ומלחמת העולם השנייה, שבהן חלחלו פחד ואי ודאות בכל היבט של החיים, הפך הציור למקלט עבור מוחות צעירים רבים. באמצעות המחקר המקיף שלי, נתקלתי באינספור רישומים המשמשים כהשתקפויות נוקבות של הטראומה שעברו ילדים אלה.

בפענוח יצירות האמנות הללו עולים מוטיבים מסוימים שחוזרים על עצמם, כל אחד נושא משקל משלו של משמעות. תמונות של תיל, שמיים מוחשכים ודמויות כחושות מדברות רבות על המציאות הקשה של מחנות ריכוז ונופים מוכי מלחמה. ייצוגים חזותיים אלה מספקים הצצה לחוויות המטרידות של ילדים שנאלצו להתמודד עם הבלתי נתפס בגיל רך.



החוכמה הרגשית והיכולת שלהם להביא את הטראומה שלהם אל דף הנייר בתנאים לא תנאים ובתקופות נוראיות מלמדים על חוזקם ועוצמתם של הילדים באותה תקופה נוראית של השואה.

כאמור שלושה סמלים חוזרים ברוב רובם של הציורים מהמחנות, אך לא מכולם, יש לא מעט ציורים שעסקו בהכחשה והדחקה של אשר התרחש בשואה בצורה של ציורים פסטורליים רגועים ואופטימיים.

שלושת האלמנטים החוזרים הם:

שמיים אפלים: משקף את האווירה המתפשטת של פחד וייאוש שהסתובבה על אירופה במהלך מלחמת העולם השנייה, משדרת תחושה של מבשר וחוסר ודאות.

דמויות כחושות: סמלים של סבל ומחסור, המשמשים כתזכורת חדה למחיר האנושי של מלחמה ורצח עם.

תיל דוקרני: סמל לכליאה ודיכוי, המתואר לעתים קרובות בציורי ילדים כדי לייצג את המציאות העגומה של מחנות ריכוז.

 

 



כוחה של סימבולים

בניתוח ציורי ילדים מהשואה וממלחמת העולם השנייה, אי אפשר להתעלם מהסמליות העמוקה הטבועה בכל מהלך העיפרון. אמנים צעירים אלה, למרות שנלקחה מהם ילדותם ותמימותם בגלל זוועות המלחמה, היו בעלי יכולת יוצאת דופן להעביר רגשות וחוויות מורכבות באמצעות האמנות שלהם.

תיאורם של חפצים כמו מגני דוד, צלבי קרס וסמלים צבאיים משמשים עדות להשפעה העמוקה של האידיאולוגיה הנאצית על חייהם של ילדים בתקופה סוערת זו. סמלים אלה, העמוסים במשמעות היסטורית ותרבותית, מציעים תובנות חשובות לגבי הלך הרוח של אנשים צעירים המתמודדים עם המציאות של רדיפה וסכסוך.

הסמלים הבולטים בציורי ילדים מהשואה:



מגני דוד: מסמלים זהות ומורשת יהודית, מתוארים לרוב לצד דימויים של רדיפה והתנגדות בציורי ילדים מהשואה.

צלבי קרס: מייצגים את האידיאולוגיה של הנאציזם וכוחות הדיכוי, המופיעים לעתים קרובות בציורים כדי להעביר את נוכחות הכל של שנאה ואפליה.

סמלים צבאיים: משקף את המיליטריזציה של החברה במהלך מלחמת העולם השנייה, המשמשים כסמלים של כוח וסמכות בעיני אמנים צעירים.

 

חושפת חוסן בין מצוקה

למרות הסבל העמוק המתואר בציורי ילדים רבים מהשואה וממלחמת העולם השנייה, קיים זיק של תקווה בתוך החושך. בתוך הציורים הללו מסתתרים עקבות של חוסן, אומץ והתרסה, המגולמים ברוח הנעורים הבלתי ניתנת לשליטה.



בניתוח יצירות האמנות הללו, נתקלתי במספר מקרים של התנגדות וחוסן המתוארים באמצעות דימויים של סולידריות, תקווה וניצחון על מצוקה. בין אם הם מתארים מעשי חסד בתוך אכזריות, או חלומות על עתיד מזהיר מעבר לגבולות המלחמה, רישומים אלה משמשים עדות רבת עוצמה ליכולת החוסן האנושית מול קושי בלתי נתפס.

דימויים של סולידריות: מתארים מעשי חמלה וסולידריות בין קהילות נרדפות, המסמלות את הרוח האנושית המתמשכת מול מצוקה.

חלומות על עתיד מזהיר יותר: העברת שאיפות לשלום, חופש ועולם טוב יותר, המשקפת את האופטימיות והחוסן המולדים של מוחות צעירים בתוך הכאוס של המלחמה.

ניצחון על מצוקות: חוגגים רגעים של ניצחון וחוסן, כמו שחרור ממחנות ריכוז או סיום פעולות האיבה, המסמלים את חוסנה של הרוח האנושית מול הסיכויים המדהימים.

קשה מאוד לסכם אבל...



כאמור כאשר אנחנו מביטים במגוון העצום של ציורי ילדים מהשואה וממלחמת העולם השנייה, מגלים עדות עמוקה לחוסן, לאומץ ולאנושיות של נשמות צעירות בתוך פרקי ההיסטוריה האפלים ביותר. מבעד לעדשת האמנות, אנו זוכים לתובנות שלא יסולא בפז על חוויות חייהם של ילדים שהעידו לזוועות המלחמה ורצח העם, אך סירבו לוותר על תקוותם או אנושיותם.

כמי שעוסק בילדים ובפענוח ציורי ילדים, חוויתי חוויה קשה מאוד, לפענח את העדויות השקטות הללו, לכבד את קולם של אלה שלעתים קרובות נשכחים על ידי ההיסטוריה. בציורים שלהם, אני מוצא לא רק צער וסבל, אלא גם חוסן, אומץ, וכוחה המתמשך של הרוח האנושית להתמיד מול מצוקה.

* ציורי הילדים בשואה נלקחו מאתרי זיכרון לשואה ברחבי העולם.

מאמר זה נכתב על ידי: קובי אברהם (MA) שינוי חברתי באומנויות , מפענח ציורי ילדים מומחה

46 views0 comments
bottom of page